با توجه به اینکه کمپرسورها در صنایع گوناگون و در ابعاد وسیعی مثل نیروگاه
ها،ﺗﻮرﺑﯿﻦ
ﻫﺎی ﮔﺎزی ،ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﺎﻻ دﺳﺘﯽ ﻧﻔﺖ و اﻧﺘﻘﺎل ﮔﺎز ، ﺟﺖ ﻫﺎی ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻫﺎی
ﻃﻮﻻﻧﯽ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﯽ دارﻧﺪ استفاده می شوند.باید راندمان وکارایی بالا وناحیه عملکرد وسیعی داشته باشند.پایداری در کمپرسورها به معنی
توانایی کمپرسور در غلبه بر اغتشاشاتی است که ممکن است پیرامون نقطه عملکرد آن
پدید آید.این اغتشاشات ممکن است به صورت اغتشاش گذرا در نقطه عملکرد باشد.از دیگر ناپایداری که ممکن است
که در کمپرسورها اتفاق بیفتد پدیده استال است.از آنجاییکه در ابتدای راه اندازی
توربینوبدلیل اینکه هیچ کاری توسط توربین
تولید نشده تا کمپرسور را به حرکت درآورد.از پیش راه انداز استفادهمی شودوبار روی توربین وجود ندارد.به همین دلیل
زمانی که دور شفت به دور تقریبا نهایی خود رسیده به دلیل عدم وجود مقاوت در
توربینسرعت هوا در ورودی کمپرسور بالا می
رودوسبب می شو سیال در حال عبور از
کمپرسور از روی پره ها جدا شود ودر این حالت کمپرسور دچار لرزش تکان های غیر قابل
کنترل می شود که اصطلاحا می گویند کمپرسور دچار پدیده استال یا واماندگی شده است
که در ادامه به تفصیل بررسی خواهد شد.