زپوها

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

زپوها

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

پاورپوینت ضوابط طراحی مجتمع تجاری

 پاورپوینت ضوابط طراحی مجتمع تجاری


انواع مراکز خرید          مراکز خرید به عنوان فضاهای عمومی شهری همواره با زندگی بشر ارتباطی ناگسستنی داشته و در طول زمان دچار تغییر و تحول شده اند. چنان که یکی از اصول و نیازهای بافت های شهری شده و باعث رونق و پیشرفت فضای شهری و محدوده آن میشوند. فضاهای خرید را با توجه به سه عامل زیر میتوان دسته بندی کرد : 1ـ وسعت و حوزه نفوذ .2ـ عملکرد فضاهای تجاری . 3ـ تاثیر عوامل اقلیمی جغرافیایی .- بازارها از نظر وسعت و حوزه نفوذ  (یعنی محدوده ای که در اطراف مرکز خرید قرار گرفته و اهالی ساکن در آن از این مرکز خرید می کنند)  به چهار دسته اصلی زیر تقسیم می شوند :الف ـ بازارهای بین المللی ب ـ بازارهای شهری ج ـ بازارهای منطقه ای د ـ بازارهای محلی     قابل توجه میباشد که مرکز تجاری اداری موج از نظر وسعت و حوزه نفوذ  جزو دسته ج( بازار منطقه ای) محسوب میگردد.- بازارها از نظر عملکرد فضاهای تجاری ( یعنی نوع کالاهایی که در آن خرید و فروش میشود ) به دو دسته زیر تقسیم می شوند : الف ـ همنشینی عملکردهای یکسان ( بورس کالاهای خاص ).ب ـ همنشینی عملکردهای متنوع ( بازارهای عمومی ).    شایان ذکر است که مرکز تجاری اداری موج از نظر عملکرد فضای تجاری جزو دسته الف محسوب میشود وفضای تجاری آن بورس کالای خاص (قرار گیری 2 فروشگاه بنتون و زارا با عملکرد یکسان در این مجموعه که خاص آن منطقه) میباشد.- تأثیر عوامل اقلیمی و جغرافیایی به صورت تاثیراتی مستقیم که بیشتر در حجم ، فرم و جزئیات ساختمانی بازار تجلی یافته است   بر شکل گیری بازارهای سنتی ایران تاثیر گذاشته است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد : ـ بازارهای فلات ) حاشیه کویر(.ـ بازارهای نقاط سرد و کوهستانی .ـ بازارهای نقاط گرم و مرطوب . ـ بازارهای نقاط معتدل و سرد . اصول مکانیابی مراکز خرید           هر فعالیتی لزوماً در هر جایی از شهر امکان استقرار ندارد  .ایجاد هر فعالیتی در فضا نیازمند شرایط و بستر ویژه ای است که بستگی تام به نوع فعالیت و سیستم شهری دارد . مکان مناسب برای ایجاد یک مرکز خرید با امکان مناسب برای استقرار یک واحد آموزشی یا صنعتی متفاوت است . برای استقرار هرگونه کاربری و فعالیت در شهر مطالعاتی ویژه مورد نیاز است . مطالعات لازم درباره زمینه سنجی استقرار فعالیت و همچنین ارزیابی اثرات زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی حاصل از آن فعالیت ، ما را به تصمیم صحیح و در نهایت ، تعیین مکانی مناسب برای آن فعالیت خواهد رساند . در این بخش از مطالعه ، به بررسی شرایط اقتصادی مؤثر در مکانیابی مراکز خرید و همچنین ارائه ویژگیها و الگوهای معماری شناختی در طراحی موفق این مراکز (که تاثیر مستقیم بر انتخاب محل مناسب برای مرکز تجاری – اداری موج دارد) می پردازیم. برای ایجاد یک مرکز خرید موفق دو شرط زیر باید تحقق یابد : 1ـ قرارگرفتن مرکز خرید درمکانی مناسب . 2ـ جذابیت مرکز خرید برای مراجعه کنندگان .  
قرارگرفتن در مکانی مناسب      در اینجا مکان استقرار مرکز خرید از نظر جغرافیایی مورد بررسی قرار میگیرد و محدوده ای را شامل میشود که موقعیت اقتصادی مناسبتری دارد . اگر دو قطعه زمینی را که از هر جهت با یکدیگر برابری میکنند در نظر بگیریم قطعه زمینی که وضع اقتصادی مناسبتری دارد باید مورد توجه واقع شود، اما اگر زمینی قبلاً انتخاب نشده باشد باید مطالعه اقتصادی وسیعی برای تعیین بهترین مکان انجام شود.  

خرید و دانلود  پاورپوینت ضوابط طراحی مجتمع تجاری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.