زپوها

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

زپوها

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

دانلود تحقیق روانشناسی رنگها

 دانلود تحقیق روانشناسی رنگها


عنوان مقاله: روانشناسی رنگها
قالب فایل: WORD
تعداد صفحات: 7 صفحه

* بخشی از ابتدای مقاله:
"از روزگاران بسیار دور، رنگ ها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ خود درآورده اند، و چندی بیش نیست که ما قادر به تولید رنگ و استفاده از آنها شده ایم. تا پیش از قرن نوزدهم،‌ فقط تعدادی رنگ و مواد رنگی شناخته شده بودند که بیشتر آنها ریشه ی آلی داشتند. گران نیز بودند به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و مواد تزنیئی فقط در انحصار ثروتمندان بود. صدها هزار حلزون زندگی خود را از دست دادند تا امپراطور روم بتواند ردای بنفش خود را به تن کند، در حالی که رعایای او ناگزیر بودند با پوشیدن پارچه های پنبه ای یا کتانی ساده، پوست یا پشم حیوانات بسنده کنند. فقط در 100 سال اخیر بوده است که وضع یاد شده سراپا دگرگون شد:

نخست، از ترکیب آنیلین و بعدها از طریق مشتقات قطران ذغال و اکسیدهای متالیک، رنگ را به راحتی به دست آوردند. امروزه، هر چیزی را که بشر می سازد دارای رنگ است.

هزارها رنگ –از هر رنگ و نمائی که قابل تصور باشد- به وجود آمده اند و تقریباً‌ برای هر منظوری، رنگ خاصی فراهم است. علاوه بر این که ما رنگ آبی آسمانی، رنگ سرخ غروب آفتاب و رنگ سبز درختان در تمام رنگ های طبیعی را در اختیار داریم، اشیاء ساخته شده به وسیله ی بشر،‌ چراغ های نئون،‌تصاویر نقاشی، کاغذ دیواری ها و تلویزیون رنگی نیز پیوسته ما را شیفته و مسحور خود می سازند این استفاده روزافزون از رنگ ها، همواره با رقابت فزاینده میان تولید کنندگانی که مشتاق افزایش فروش محصولات خود هستند،‌تحول زیادی را در زمینه روانشناسی رنگ پدید آورده است، هر چند که وقتی این روانشناسی وارد صحنه بازایابی می شود بسیاری از پژوهش های آن در معرض آزمون و خطا قرار می گیرد. مثلاً یک تولید کننده ی شکر می داند که نباید محصول خود را در بسته ی سبز رنگ عرضه کند، در حالی که زیبایی های یک شیشه ی دهان گشاد قهوه ای رنگ حاوی شکر مدت ها در قفسه می ماند تا به فروش برسد. رنگ های طبیعت در ما اثر گذارده اند،‌و این آثار به گونه ای ژرف و اجتناب ناپذیر در جان و روح ما جایگزین شده است. معذالک در مورد چیزهایی که خریداری می کنیم، از آزادی انتخاب، به کار بردن دوست داشتنی ها و غیر دوست داشتنی ها،‌ سلیقه ها و سنت هایمان، برخورداریم. به خاطر همین ملاحظات است که یک تولید کننده باید تحقیق نماید تا مطمئن شود که ما خریداران، جنس او را بر کالاهای مشابه ترجیح می دهیم. اگر محصول او شکر باشد،‌ در این صورت او می داند که باید شکر خود را در یک بسته ی آبی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه ی آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند. ولی به احتمال زیاد دلیل آن را نمی داند. دلیلش این است که احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ آبی،‌«شیرینی» است. از سوی دیگر، رنگ سبز یک احساس را در انسان پدید می آورد...."

خرید و دانلود  دانلود تحقیق روانشناسی رنگها


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.