عنوان مقاله: رشد صنعت و فشار رقابت در بازار خودرو ایران
قالب فایل: WORD
تعداد صفحات: 22 صفحه
فهرست مطالب:
● چکیده
● مقدمه
● قرن دوم حیات صنعت خودروسازی جهانی
● مبانی علمی
● معرفی SD
● پیشینه پژوهش
● مفهوم سازی اوضاع زیرساختهای رقابتی شرکت ایران خودرو
● تحلیل نتایج
● سناریوی اول (حوزه کلان)
● سناریوی دوم (حوزه خرد) ـ افزایش سرمایه گذاری جهت کاهش استراتژیک هزینهها
● سناریوی سوم (حوزه خرد) ـ افزایش سرمایه گذاری جهت ارتقاء سطح کیفیت محصولات شرکت
● سناریوی چهارم (حوزه خرد) ـ افزایش سرمایه گذاری جهت گسترش پایگاههای سرویسدهی و ارتقای سطح خدمت رسانی به مشتریان شرکت
● سناریوی پنجم (حوزه خرد) ـ افزایش سرمایه گذاری جهت کاهش زمان تحویل محصولات شرکت
● نتیجه گیری
● سخنی با مدیران
● منبع
پی نوشت ها
چکیده
سازمان
تجارت جهانی (WTO) به عنوان یکی از 118 مولفه جامعه موج سوم (1)، و
همچنین تحولات پارادایمی در صنایع خودروسازی جهانی که در آستانه ورود به
قرن دوم حیات خود است، استراتژیکترین چالشها، برای خودروسازان نوپای
منطقهای به ویژه شرکتهای خودروساز ایرانی به حساب میآیند. این مقاله
گزیدههای مطالعهای را ارایه میدهد که الزامات بسترسازی در زیرساختهای
رقابتی صنایع خودروسازی ایران جهت ورود به سازمان تجارت جهانی مورد بررسی
قرار داده است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روششناسی SD
اوضاع رقابتی شرکت ایران خودرو (به عنوان پایلوت جهت به کارگیری نتایج
حاصل از تحقیق) برای زمانهای قبل از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و
در مقایسه با سایر رقبای داخلی، مدلسازی شده و سپس با اعمال دو سناریو به
مدل، مبنی براینکه اگر بسترسازیهای لازم جهت ورود ایران به مذاکرات دو یا
چند جانبه این سازمان در بخش صنعت خودرو صورت بپذیرد و یا نپذیرد، چالشهای
(قطعی) و فرصتهای (احتمالی) پیش روی شرکت ایران خودرو (در حوزه خرد) و بخش
صنعت خودرو (در حوزه کلان) پس از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، و
با حضور رقبای خارجی در بازار داخل، چه خواهد بود؟ در نهایت سیاستهای بهینه
مبنی بر اینکه آیا بسترسازی در زیرساختهای رقابتی بخش صنعت خودرو لازم است
یاخیر- به ورودی مدل اعمال شده، و مورد آزمون و بررسی قرار میگیرد.مقدمه
در
حالیکه تاکنون 180 کشور جهان(2) رسما" به عضویت سازمان تجارت جهانی در
آمدهاند و یا جهت پیوستن کامل به آن به عنوان عضو ناظر مشغول مذاکرات دو
یا چند جانبه هستند، اما همچنان پیوستن کامل ایران به این سازما ن مهم و
تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی در هالهای از ابهام قرار دارد. اگرچه پیوستن به
این سازمان یک ضرورت و الزام اجتنابناپذیر برای کشورهای غیر عضو از جمله
ایران در دنیای با تغییرات پر شتاب امروز که پیوسته با ادغامها و ترکیبهای
اقتصـادی همراه است، به حســـاب می آید، اما مطالعات نشان میدهد (بهکیش
1380)، حذف حجم عظیمی از بخشهای صنعتی و بنگاههای اقتصادی کشورمان در
آستانه پیوستن کامل به این سازمان، و تبعات کوتاهمدت ناشی از آن، از جمله
بحران بیکاری و عدم توزیع عادلانهی درآمدها، واقعیتی استکه مدیریت کلان
کشور را به چالش میطلبد. مجله اکونومیست (2000) طی گزارشی اعلام میکند: "
در حالی که کل بخشهای صنعتی دنیا به 137 گروه تقسیمبندی میشوند، ایران طی
30 سال گذشته در بیش از 106 مورد از آنها سرمایه گذاری کرده، که بیش از 80
درصد از آنها به دلیل فقدان مزیت ناموفق بوده، و پیشبینی میشود که در
بدو پیوستن کامل ایران به این سازمان، تنها 20 درصد از آنها در گردونه
رقابت واقعی باقی بمانند". همچنین مطالعهای دیگر (خالصی – 9731) میافزاید:
صنعت خودرو، صنعت بسیار تاثیرگذاری بر پیکره اقتصاد ملی و جهانی است، به
طوری که حجم قابل توجهی از درآمد ملی ایران (حدود 5/3 درصد از GDP ) را به خود اختصاص داده و حدود 500 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم
در این بخش از اقتصاد کشور اشتغال دارند. گزارشهای اعلام شده توسط آنکتاد
نیز نشان می دهد، در مقیاس جهانی هم، اهمیت صنعت خودرو به گونهای استکه،
متوسط شاخص فراملیگرایی برای 12 شرکت بزرگ خودروسازی دنیا که در فهرست100
شرکت برتر جهان نیز قرار دارند حدود 50 درصد است و طی دو دهه گذشته سهم
این بخش از اقتصاد از تجارت جهانی، سالانه 8/8 درصد بوده وحجم مبادلات
مربوط به آن از 149 میلیارد دلار در سال 1998 به 486 میلیارد دلار در سال
2000 افزایش یافته است. بنابراین، پژوهش در مورد آینده صنعت خودروی ایران
(که متاثر از تحولات ساختاری در صنایع خودروسازی جهانی و قوانین سازمان
تجارت جهانی است)، در یک محیط رقابتی پویا اهمیت ویژهای پیدا می کند. این
مقاله یافتههای مطالعهای را ارایه میدهد که زیرساختهای رقابتی بخش صنعت
خودروی ایران را قبل و بعد از پذیرش الزامات سازمان تجارت جهانی، و لزوم
بسترسازی در آنها را مورد بررسی قرار داده است. چالشهای اساسی دراین مطالعه
عبارتند از:
- اوضاع زیرساختهای رقابتی برای بخش صنعت خودروی ایران درشرایط انحصار ( قبل از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی) چگونه است؟
- آیا زیرساختهای یادشده قبل از قرارگرفتن در یک محیط رقابتی واقعی نیاز به بهبود و ترمیم دارند؟
- پارادایمهای در حال ظهور در صنایع خودروسازی جهانی که ریشههای فناوری دارد، چه هستند؟
- پذیرش الزامات این سازمان، چه تاثیراتی را بر زیر ساختهای رقابتی صنعتخودروی ایران خواهد گذاشت؟
-
درشرایط رقابت واقعی، و با حضور رقبای خارجی، چه حلقههای با بازخورد
منفیای شکل خواهد گرفت که موجب تضعیف و یا حذف مدل های رشد در زیرساختهای
رقابتی بخش صنعت خودروی کشور در شرایط انحصار میشود؟
- چگونه میتوان موتورهای رشد تضعیف شده را در شرایط رقابت کامل تقویت کرد؟
- آیا تقویت موتورهای رشد ، ضمانت بقای شرکتهای خودروساز ایرانی را فراهم خواهد ساخت؟
اگرآری- در قالب چه سیاستها و استراتژیهایی؟ اگر نه- چرا؟ و موانع و گلوگاهها چه هستند؟
مقاله
حاضر ضمن ارایه تصویری اجمالی از اوضاع حال و آینده صنعت خودروسازی
جهانی، و همچنین مرور الگو و مبانی علمی پژوهش، با استفاده از متدولوژی SD (SYSTEM DYNAMICS) به تحلیل و ارایه پاسخهای مناسب، برای چالشهای پیش گفته میپردازد.