شنیدن و خواندن وسیله ایست برای پی بردن به افکار دیگران و گفتار و نوشتن وسیله ایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار خود. بنابراین تمام کوشش هایی که در زمینه آموزش زبان دردبستان انجام می گیرد باید در جهت پرورش مهارت های چهارگانه آن یعنی شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان ما در املا ضعف دارند ؟ به روایتی اشکال کار در کجاست ؟ معلم؟ دانش آموز؟ و شاید هم خانواده ؟
عده ی زیادی از دانشآموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارشهای رسمی آموزش و پرورش4 تا 12 درصد از دانشآموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند.
بیتردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هریک از معلمان روشهای خاصی را اتخاذ میکنند، برخی از این روشها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانشآموزان میگردد.